2015. november 15., vasárnap

Buddhista meditáció


Buddhista meditáció

Nyugtalanság

A meditációban az egyik kezdeti kihívás talán mindenki számára a nyugtalanság. Az elme ide rohan, oda rohan, mintha teljesen meg lenne őrülve és néha azt gondolod: „az elmém nem volt ilyen mielőtt elkezdtem meditálni!“.  Természetesen a válasz az hogy ilyen volt akkor is, de sosem nézted meg elég közelről, hogy lásd. Szóval mit tehetsz ha az elméd ennyire nyugtalan?

Buddhist temple meditation.

Az ember ne essen pánikba, mert attól csak rosszabb lesz, vedd észre: „ Igen, ez ilyen: egyszerűen ilyen a normális, képzetlen elme“. Ettől még teljesen normális vagy, szinte mindenki keresztülmegy ezen, nem csak te vagy ilyen, viszont van egy két dolog amit tehetsz. Vegyük például az éberséget a lélegzetre,  mint a meditáció alapvető tárgyát, ami egy elég kifinomult tárgy, és néha elég nehéz rávenni az elmét, hogy a lélegzettel maradjon. A lélegzettel könnyebb a gondolatok egész tumultusát kezelni.

A lélegzettel kapcsolatban, van egy változata az egyszerű lélegzet-meditációnak, amikor meditáció közben számoljuk a lélegzetünket:

belégzés 1, kilégzés 1
belégzés 2, kilégzés 2
belégzés 3, kilégzés 3
belégzés 4, kilégzés 4
belégzés 5, kilégzés 5

Aztán újra kezded és számolsz:

belégzés 1, kilégzés 1
belégzés 2, kilégzés 2
belégzés 3, kilégzés 3
belégzés 4, kilégzés 4
belégzés 5, kilégzés 5
belégzés 6, kilégzés 6

Megint újra kezded és elszámolsz 1-1-től egészen 7-7-ig,  majd 1-től 8-ig, azután 1-től 9-ig, majd 1-től 10-ig.
Persze ha elfeljted hol tartottál a számolással akkor előlről kell kezdened. Tehát elhatározod hogy nekilátsz a dolognak hogy lásd meg tudsz-e csinálni egy kört, ami azt jelenti hogy elszámolsz 1-től 5-ig, 1-től 6-ig, 1-től 7-ig, 1-től 8-ig, 1-től 9-ig és végül 1-től 10-ig, anélkül hogy elvesztenéd hol jársz.

Buddhist women during meditation.

Ez egy hasznos tehnika több szempontból is. Az egyik az hogy ha gyakran változtatod a számot, akkor nagyon oda kell figyelned arra amit csinálsz, különben elfelejted: „most 6-ig számolok? vagy 7-ig számolok?“. Ezért nagyon hamar észreveszed ha elveszted a fonalat. Néha másféle meditációval vagy pedig magával a lélegzettel könnyű csak úgy együtt úszni, míg észreveszed hogy elvesztél. így viszont gyakorlatilag rá vagy kényszerülve arra hogy beismerd azt, hogy már nem emlékszel arra hogy hol jársz a meditációban. Ez azt jelenti, hogy az elmének nincs ugyanolyan lehetősége mindenfelé futkosni az univerzumban úgy, mint ahogy egy könnyebb technikával tudna.

Buddha.

Másodszor, a meditáció egyik nehézsége az, hogy hogyan lehet valamilyen módszert találni az előrehaladás mérésére. Az elme hol fönt, hol lent van, nagyon könnyű elkedvtelenedni és feladni, viszont itt van egy módszer, amivel tisztán meg tudod ítélni hogy vajon tényleg haladsz-e előre. Mikor először nekifogsz csak egyetlen körnek, nem tudod megcsinálni, de egy idő után mégiscsak meg tudsz csinálni egy kört, ezt követően megpróbálsz két kört majd három kört, és amikor látod hogy mégiscsak haladsz előre, ez egy érezhető élményt ad, és ösztönzést a folytatáshoz. Később viszont az fog történni - ha ezt kitartóan végzed - hogy néhány kör után elég visszatartónak és idegesítőnek érzed majd, és az elméd természetes módon elengedi a számolást, a nyugtalanság eltűnik, és mostmár készen állsz arra hogy jelen legyél a lélegzettel egy bensőségesebb és természetesebb módon.